مصرف فیبر تغذیه ای می تواند از چاقی و سندرم متابولیک جلوگیری کند

23 ژانویه 2018- طبق مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ایالتی جورجیا، مصرف فیبر تغذیه ای می تواند باعث جلوگیری از چاقی، سندرم متابولیک و تغییرات نامطلوب در روده، از طریق رشد باکتری های "خوب" در روده ی بزرگ شود.

محققان دریافتند که غنی سازی رژیم غذایی موش ها با فیبر قابل تخمیر اینولین، از سندرم متابولیک که از طریق رژیم غذایی با چربی بالا ایجاد می شود، جلوگیری می کند. آنها همچنین مکانیسم تاثیر فیبر را در جلوگیری از سندرم متابولیک شناسایی کردند. سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایطی است که با چاقی به شدت ارتباط دارد و شامل افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی بیش از حد در دور کمر و میزان کلسترول و یا تری گلیسرید غیر طبیعی است. هنگامی که این شرایط با یکدیگر در یک نفر ظهور کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می یابد.
چاقی و سندرم متابولیک با تغییرات در میکروبیوم روده(جمعیت میکروارگانیسمی که در روده زندگی می کند)، همراه است.اعتقاد بر این است که تغییرات مدرن در عادات غذایی، به ویژه مصرف غذاهای فرآوری شده ی فاقد فیبر، بر روی میکروبیوتای روده تاثیر می گذارد و به افزایش بیماری التهابی مزمن، از جمله سندرم متابولیک کمک می کند. مطالعات نشان داده است که یک رژیم غذایی با چربی بالا میکروبیوم روده را از بین می برد، تولید سلول های اپیتلیال را در روده کاهش می دهد و سبب می گردد باکتری های ساکن در روده به سلول های اپیتلیال روده، حمله ور شوند.
در این مطالعه مشخص گردید که فیبر قابل تخمیر اینولین، باعث بهبود سلامت روده شده و از موش ها در برابر سندرم متابولیک ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا، محافظت می کند. رژیم غذایی حاوی فیبر اینولین از طریق سالم نمودن جمعیت میکروبی روده، افزایش تولید سلول های اپیتلیال روده و بازگرداندن تولید اینترلوکین 22 -که از تهاجم میکروبیوم روده به سلول های اپیتلیال جلوگیری می کند-، در جلوگیری از سندرم متابولیک موثر است. اینیافته ها در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است.
پرفسور Andrew Gewirtz، استاد موسسه ی علوم بیومدیکال در دانشگاه ایالتی جورجیا، گفت: ما دریافتیم که دستکاری در محتوای فیبر رژیم غذایی، به ویژه با افزودن فیبر قابل تخمیر، می توانیم از موشها در برابر سندرم متابولیک محافظت کنیم. این مطالعه نشان داد مکانیزم خاصی که به بهبود سلامت روده و سرکوب چاقی و سندرم متابولیک کمک می کند، القاء تولید اینترلوکین 22است. این نتایج به درک مکانیسم های چاقی ناشی از رژیم غذایی کمک کرده و بینش های جدیدی را در مورد اینکه چگونه فیبرهای قابل تخمیر می توانند به ترویج سلامت کمک کنند، ارائه می دهد.
در این مطالعه دانشمندان به مدت چهار هفته، موشها را با یک رژیم غذایی با چربی بالا (چربی زیاد و فیبر کم با 5 درصد سلولز به عنوان منبع فیبر) یا یک رژیم غذایی با چربی بالا اما غنی شده با فیبر (هر دو نوع فیبر قابل تخمیر اینولین یا فیبر سلولز نامحلول) تغذیه نمودند.رژیم غذایی پرچرب با افزایش چاقی و شرایط مرتبط با سندرم متابولیک ارتباط دارد.
محققان کشف کردند که رژیم غذایی حاوی اینولین موجب کاهش وزن و چاقی ناشی از رژیم غذایی پر چرب می شود و در حقیقت سایز سلول های چربی را کاهش می دهد.غنی سازی رژیم غذایی با اینولین همچنین به میزان قابل توجهی سطح کلسترول را کاهش داده و به طور چشمگیری باعث جلوگیری از دیس گلایسمی (سطح قند خون غیر طبیعی) می شود. محققان دریافتند که فیبر سلولز غیرمحلول، تنها به میزان کمی موجب کاهش چاقی و کاهش دیس گلایسمی می شود.
افزودن فیبر اینولین به رژیم غذایی پر چرب، باعث بازسازی میکروبیوم روده می گردد.با این حال، افزودن اینولین به رژیم غذایی پرچرب، سطوح میکروبیوتا را به میزان جمعیت میکروبی موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی معمول جوندگان(grain-based chow diet) باز نمی گرداند.تفاوت سطح میکروبیوتا در موش هایی که با رژیم غذایی با چربی بالا تغذیه شده بودند در مقایسه با موشهایی که با رژیم غذایی چوی معمولی تغذیه شده بودند، همچنان مشهود است.غنی سازی رژیم های غذایی پرچرب با سلولز، تاثیر خفیفی بر بازگرداندن سطوح میکروبیوتا به حالت طبیعی دارد.
علاوه بر این، محققان متوجه شدند که در موشهایی که رژیم غذایی آنها از یک رژیم چوی مبتنی بر دانه به یک رژیم غذایی با چربی بالا تغییر می کند، حجم روده بزرگ(colon mass) کم می شود که به نظر محققان باعث التهاب و سندرم متابولیک می گردد. محققان دریافتند با بازگرداندن موش ها به رژیم چوی معمولی، حجم روده بزرگ بمیزان طبیعی خود بازمی گردد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20180123/Consumption-of-dietary-fiber-can-prevent-obesity-and-metabolic-syndrome-study-shows.aspx